Zájezd do Anglie 2014

V neděli 4. května jsme vyrazili na náš v pořadí již osmý školní zájezd do Anglie. Letošní počet účastníků byl rekordní, 49 dětí a 17 dospělých, a tak nás vezl i velký a komfortní dvoupatrový autobus. Odjížděli jsme od naší školy v 10 hodin přes Německo do francouzského přístavu Calais a po třináctihodinové cestě jsme se v časných ranních hodinách nalodili na trajekt směřující do anglického Doveru.

V 8 hodin ráno už jsme byli v městečku Windsor. Nejprve jsme procházkou došli do Etonu, známého svou střední školou pro prominentní studenty. Zaujaly nás jejich uniformy, pruhované kalhoty ačerné žakety. Potom jsme si ještě prošli městečko Windsor a alespoň zvenku prohlédli letní sídlo anglické královny – hrad Windsor, a místním autobusem zamířili do Legolandu, kde jsme strávili zbytek dne. Trochu jsme byli zklamáni, neboť v Anglii byl zrovna státní svátek a v Legolandu bylo plno dětí, a tak jsme si museli před každou atrakcí vystát dlouhé fronty. Ale jak říká anglické přísloví, každý mrak má vždy stříbrný okraj, na druhé straně nám zase přálo počasí, které bylo slunečné.

Večer nás čekalo ubytování v rodinách. Těšili jsme se, jak si anglicky pokonverzujeme a zjistíme, jak jsme na tom se schopností domluvit se. Rodiny si nás u autobusu rozebraly a zavezly k nim domů. Dostali jsme anglickou večeři a během konverzace jsme s potěšením zjistili, že naší angličtině hostitelé rozumí! V rodinách, kde měli malé děti, jsme si trochu popovídali i s nimi.

Druhý den jsme vyrazili na výlet mimo Londýn. Navštívili jsme jeden z nejnavštěvovanějších hradů – více než tisíc let starý a zachovalý hrad Warwick. Moc se nám tam líbilo. Bohatě vyzdobené komnaty hradu byly oživené voskovými figurínami historických postav, panstva i služebnictva, mohli jsme se projít po ochozech a hradbách, z nichž byl krásný výhled do okolí hradu. V přilehlých zahradách bylo vojenské ležení se stany, do kterých jsme mohli nahlédnout, interaktivní středověké atrakce, a také jsme si mohli prohlédnout velký katapult, který se používal při dobývání hradů. Hrad Warwick ale nikdy dobyt nebyl.

Navečer už jsme se opět moc těšili zpátky do rodin a na anglickou konverzaci, poněvadž rodiny byly opravdu hodně komunikativní a nápomocné při našem hledání správných anglických slovíček.

Čtvrtý den našeho zájezdu jsme strávili v Londýně, měli jsme objednanou prohlídku pamětihodností Londýna obojživelníkem Duck Tour. Rozdělili jsme se do tří skupin. Během hodinové jízdy jsme měli možnost vidět hodně zajímavých míst v centru Londýna. Jeli jsme od Londýnského Oka, kolem Parlamentu, hotelu Ritz, Buckinghamského paláce, galerie Tate a také sídla MI6. Trochu nám nepřálo počasí, v otevřeném autobuse bylo hodně zima, ale největším zklamáním bylo pro nás nutnost přesedat na loď, když jsme původně měli vjet do řeky Temže naším obojživelníkem. Vyhlídkovou lodí jsme připluli k hradu Tower, prohlédli si most Tower Bridge, zašli do doků Sv. Kateřiny a odpluli zase nazpátek k populárnímu vyhlídkovému Londýnskému Oku. Zástupy čekajících byly ale příliš dlouhé, a tak jsme nejdříve navštívili proslulé londýnské akvárium Sealife. Většině z nás se to moc líbilo, viděli jsme mnoho mořských živočichů od velkých žraloků až po malé mořské koníky a prudce jedovaté perutýnky. Potom jsme se vrátili a po pečlivé bezpečnostní prohlídce nastoupili do Londýského Oka s 32 kabinkami. Během půlhodinové projížďky jsme si prohlídli centrum Londýna z výšky 135 metrů. Moc se nám to všem líbilo, měli jsme krásný výhled a podívali jsme se z ptačí perspektivy na pamětihodnosti, které jsme dopoledne viděli z oken obojživelníku Duck.

Poslední večer v anglických rodinách jsme se zase snažili využít ke konverzaci, ale druhý den jsme museli vstávat brzy ráno. Průjezd ranním Londýnem je totiž pro autobus naší velikosti komplikovaný a časově náročný a my jsme byli objednaní na prohlídku stadionu Chelsea už na půl desátou. Ze čtvrti Bromley do Fulhamu jsme nechtěli riskovat uvíznutí v dopravní zácpě, a tak naše paní průvodkyně operativně rozhodla, že se přepravíme londýnským metrem. Přeprava skupiny 65 účastníků je v ranní špičce náročná v každém velkoměstě, autobusy i metro zaplňují lidé spěchající do práce, jezdí i chodí se vlevo, z jednoho nástupiště metra odjíždějí vlaky různých linek po 2-5 minutách, a my jsme museli dávat hodně velký pozor, abychom se neztratili. Za pomoci dospělých účastníků zájezdu jsme to zvládli skvěle, včetně jednoho přestupu na jinou linku na Victoria Station, a tak jsme to na fotbalový stadion Stamford Bridge zvládli včas.

Prohlídka stadionu byla nesmírně zajímavá, průvodce si návštěvníků z České republiky považovali, vždyť v sestavě Chelsea jsou totiž dva Češi – Petr Čech a Tomáš Kalaš! Prohlédli jsme si i šatnu s dresy hráčů Chelsea, skromnější šatnu pro hostující tým, prošli jsme i místa k sezení pro diváky, jichž se tam vejde při zápase téměř 42 tisíc, viděli jsme i místa, kde sedává majitel klubu Roman Abrahamovič! Kapacita stadionu se zrovna rozšiřovala, také plocha fotbalového trávníku se zrovna kompletně rekonstruovala. Co nás překvapilo, byly pouze skromné, nízké zátarasy oddělující domácí fanoušky od hostujících, a také zákaz pro sedící diváky povzbuzovat vestoje. Velkým zážitkem bylo i tiskové středisko, kde se pořádají po zápasech tiskové konference a kde rovněž podepisují hráči své smlouvy. Tady jsme se mohli vyfotografovat s tiskovou mluvčí klubu před známou tabulí s logy sponzorů. Nezapomenutelná byla následná návštěva muzea Chelsea FC, kde jsme se dozvěděli mnoho dalších zajímavostí z historie Chelsea a uviděli jsme i poháry, které tento slavný klub získal. V klubové prodejně jsme si na závěr zakoupili suvenýry.

Odpolední program už jsme měli volnější, metrem jsme se opět přesunuli na Piccadilly, prošli se po Leicester Square a China Town, vyfotografovali si Trafalgar Square a prošli si Covent Garden. Měli jsme také čas nakoupit si i dárky pro naše blízké a jídlo na zpáteční cestu. Centrum Londýna jsme opouštěli vyhlídkovou lodí, dojeli jsme až do Greenwich North, kde už na nás čekal náš luxusní autobus a řidiči nám ohřívali párky s hořčicí.

Závěrem musíme zmínit také tamní počasí – bylo typicky anglické, takovému u nás říkáme aprílové. Během jednoho dne chvilku svítilo sluníčko, chvilku pršelo, pak studený vítr mraky rozfoukal a bylo zase hezky ale zima, pak se oteplilo a pak opět rozpršelo. Není divu, že pro anglickou konverzaci je tamní počasí tématem číslo jedna. Když jsme navečer Londýn opouštěli, zase se dalo do deště, což jeden z účastníků našeho zájezdu okomentoval slovy: "Londýn pláče, protože my odjíždíme!" To se mi zdálo trefné, protože i nám všem se v Londýně líbilo a klidně bychom ještě nějaký ten den v městě na Temži zůstali. V 19 hodin jsme vyrazili na zpáteční cestu domů a do Kuřimi jsme přijeli následující den ve tři odpoledne.

Tamara Vacková

Ohlasy účastníků zájezdu:

Líbilo se mi všechno. Nejlepší bylo ubytování v rodině, protože jsme si dobře pokecaly.

Adéla Křenková, 8.A

Líbila se mi rozmanitost míst, která jsme navštívili. Nebyl jsem úplně spokojen s jídlem v rodině. Líbila se možnost zakoupení párků v autobuse.

Adam Čaloud, 8.A

Nejvíce se mi líbilo Akvárium. Nelíbila se mi cesta autobusem, protože byla strašně dlouhá.

Marek Potůček, 8.A

Líbila se mi příjemná rodina, Warwick Castle a mnoho atrakcí v Legolandu. Nelíbila se mi dlouhá cesta.

Rostislav Mazálek, 8.B

Celý zájezd se mi líbil. Nejvíc Londýn a pobyt v rodinách.

Bez podpisu

Výlet byl super, chodili jsme na zajímavá místa, byla dostatečná doba na rozchody. I počasí se celkem vydařila. Škoda, že jsme v rodině strávili tak málo času.

Daniela Pešová, 8.B

Nejvíc se mi líbila návštěva Londýna. Program byl vždy dobře připravený, takže jsme se vůbec nenudily.

Katka Kočí, 7.A

Nejvíce se mi líbilo London Eye, Legoland, Tower Bridge, Sealife. Moc hezky se o nás v rodině postarali.

Sabina Bočková, 7.B

Nejlepší byl Duck tour a London Eye. Bylo to skvělé, až na ty dlouhé cesty autobusem, ale bez nich to nejde. Rodiny byly příjemné, já jsem byla moc spokojená. Škoda, že jsme tam nebyli déle.

Simona Špačková, 8.B

Na zájezdu se mi nejvíc líbilo v Legolandu a atrakce Vikingové. Trochu mě mrzelo, že jsme na Duck tour nevjeli do vody. Hrad Warwick byl nejlepší a nejhezčí hrad, na kterém jsem byla.

Veronika Voženílková, 7.A

Nejlepší na zájezdu se školou v Anglii bylo to, jak jsme chodili po památkách, dlouhé rozchody, milion obchodů a super lidi, učitelky i rodiny. Udělala bych zájezd delší, ale jinak jsme si to užili.